הסכם ממון הוא חוזה רכושי שנחתם בין בני זוג והוא מגדיר את הזכויות והחובות עימם מגיעים בני הזוג אל הקשר ו/או יוצאים מהקשר הזוגי ביניהם. ההסכם מבטא את ההסכמות ההדדיות בין בני הזוג, את הדרך בה הם מבקשים לסיים את הקשר ביחס לאותן זכויות וחובות, לרבות סיום קשר במקרה מוות של אחד מבני הזוג.

רצוי לערוך הסכם ממון כאשר למי מבני הזוג, הנמצאים בקשר, ישנם נכסים שנצברו לפני תחילת הקשר או ישנם ילדים מקשר קודם, או שישנן התחייבויות שונות לפני תחילתו של הקשר לרבות פשיטת רגל של מי מהצדדים.

הסכם ממון לפני נישואין הוא מונח כללי, שכן ניתן לערוך הסכם ממון לפני נישואין או בתחילתו של קשר בין בני זוג או במהלכו. בני זוג גם לא חייבים להינשא באופן פורמאלי על מנת שיוכרו כבני זוג. די בקשר מינימלי בכדי שבית המשפט יראה בו קשר זוגי מחייב והצדדים יוכרזו כידועים בציבור (מבלי להינשא).

הסכם לחיים משותפים הוא הסכם שניתן לערוך בין בני זוג המצויים בקשר ללא נישואין או בקשר שיוביל בהמשכו לנישואין. הסכם לחיים משותפים יכול להיערך לפני או עם תחילת הנישואין או במהלכם, ועדיף מוקדם, ככל שניתן. בהסכם כזה ניתן לשלב פרק העוסק ביחסים הרכושיים בין בני הזוג אשר יהווה מעין הסכם ממון.

"חוק יחסי ממון בין בני זוג תשל"ג 1973", שחל על זוגות נשואים שנישאו לאחר 1973 ו/או "הלכת השיתוף", שחלה על כל יתר הזוגות, קובעים שיתוף בין בני זוג בנכסים שנצברו במהלך הקשר, ולפעמים גם על נכסים שנצברו מחוץ לקשר או מלפני תחילת הקשר או הגיע במתנה או ירושה (שיתוף בנכס חיצוני לקשר). לכן, קיימת חשיבות רבה שבני זוג יעלו על הכתב בהסכם (הסכם ממון או הסכם אחר) את רצונם והתייחסותם בקשר לרכוש זה ואחר ולאופן חלוקתו במקרה של סיום הקשר בפרידה או מוות.

רצוי שבני הזוג יערכו אצל עורך דין הסכם ממון או הסכם לחיים משותפים. לכן, עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובמעמד אישי, יידע לנתב את רצונותיהם של בני הזוג, לכדי הסכם מתאים אשר ייתן מענה למכלול פרטי הרכוש בחייהם המשותפים.